#Odwołuję #Nie blokuję

#Odwołuję #Nie blokuję

Zatrzymaj licznik nieodwołanych wizyt. CM WUM dołączyło do kampanii społecznej #ODWOLUJE#NIEBLOKUJE. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem nieodwoływania wizyt przez pacjentów, którzy nie mogą się na nie stawić. W ciągu roku takich wizyt jest aż 17 mln. Zmniejsza to szansę na skorzystanie z konsultacji lekarskich innym pacjentom. 

Inicjatorem społecznej kampanii jest Centrum Medyczne CMP. Zaangażowały się w nią podmioty zarówno publicznej, jak i prywatnej służby zdrowia. Celem inicjatywy jest uświadomienie problemu pacjentom oraz wypracowanie karty dobrych praktyk, w której znajdą się rozwiązania ułatwiające kontakt z placówkami medycznymi i usprawniające proces rezygnacji z wizyty.

Zablokowane krzesła w placówkach medycznych

W ramach kampanii zablokowano krzesła w przychodniach, w tym również w CM WUM, oklejając je specjalną taśmą. Każde krzesło symbolizuje zablokowany dostęp do lekarza w związku z nieodwołaniem wizyty.

Puste krzesło ma skłonić do refleksji. Osoby, które nie przychodzą na umówione wizyty, blokują nie tylko dostępność do świadczeń medycznych. Marnują również czas specjalistów, którzy, czekając na pacjenta, nie wykorzystują swojego potencjału i możliwości pomocy. Oprócz CM WUM „puste krzesło” umieszczono również w Centrum Medycznym CMP, w placówkach Medicover, LUX MED, POLMED S.A., w Szpitalu Wolskim, Szpitalu Bródnowskim, Warszawskim Szpitalu dla Dzieci SPZOZ oraz w Przychodni Specjalistycznej dla Dzieci i Młodzieży.

 

Kampanii towarzyszy również debata m.in. zarządzających placówkami medycznymi, która ma się zakończyć wypracowaniem karty dobrych praktyk. Najważniejsze z wniosków sprowadzają się do stwierdzeń:

Skala nieodwołanych wizyt jest wprost gigantyczna! W samych placówkach zaangażowanych w kampanię dziesięciu partnerów od początku 2022 r. na wizyty nie stawiło się prawie 570 tys. pacjentów. Warto podkreślić, że w Polsce zarejestrowanych jest ponad 26 tys. podmiotów leczniczych! Prezentowane dane dotyczą wyłącznie osób, które nie poinformowały o swojej nieobecności, ale system boryka się również z problemem pacjentów, którzy, co prawda, rezygnują z konsultacji, ale robią to ostatnim momencie (np. godzinę przed wizytą), przez co nikt inny nie może już skorzystać ze zwolnionego miejsca.

– Przyczyny nieodwoływania wizyt są różne: od sytuacji losowych, zapisywania się na zapas, rezerwowania konsultacji w kilku miejscach, lęku przed badaniem, aż po zapominanie o umówionym terminie.

– Wśród Polaków-pacjentów niskiej świadomości dotyczącej konieczności odwoływania wizyt towarzyszy niezdawanie sobie sprawy ze skali problemu. Z ankiety przeprowadzonej wśród pacjentów Centrum Medycznego CMP wynika, że prawie 50% respondentów uważało, iż w skali kraju rocznie nieodwołanych jest 10 tys. wizyt, przy czym według ostatnich danych NFZ liczba ta sięga 17 mln.

– Nieodwołane wizyty generują ogromne straty. Z jednej strony dotyczą one kwestii finansowych – koszty nie znikają wraz z nieodbytą konsultacją. Większe zobowiązania finansowe są związane z ambulatoryjną opieką zdrowotną, w ramach której mamy do czynienia z bardziej skomplikowanymi świadczeniami, natomiast system częściej spotka się z nierezygnowaniem z wizyt w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ).

– Zjawisko nieodwoływania wizyt wydłuża kolejki do lekarzy specjalistów, którzy tracą czas, nie wykorzystują swojej wiedzy i marnują własny potencjał. Biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce na 1000 osób przypada 2,38 lekarza, każda wizyta jest na wagę złota.

Więcej informacji można znaleźć tutaj (kliknij link).

Udostępnij